Sabtu, 07 April 2018

5PM (Lima Penjuru Masjid) : Saat Hati Sudah Terpaut Pada Masjid



Dakwah kreatif dapat diwujudkan dalam berbagai macam cara, salah satunya adalah dengan membuat film religi. Karena film adalah jalan yang menarik dalam mensyiarkan dakwah.

'Dia Yang Hatinya Terpaut Pada Masjid'

Menjadi tema sebuah film layar lebar religi dari Aceh, yang dalam waktu dekat akan kembali menggemparkan perfilman tanah air.

Lima Penjuru Masjid, 5 Penjuru Masjid, 5 PM atau The 5 Corners Of The Mosques merupakan film religi Indonesia terbaru 2018. Film yang disutradarai dan skenarionya ditulis pula oleh Humar Hadi, yang akrab disapa Kang Umank. 5PM ini ceritanya terinspirasi dari para pemuda yang hijrah ke masjid untuk terpaut pada sang pencipta.

Film yang diproduksi oleh Bedasinema Pictures dan Cahaya Abadi Pictures ini, akan membakar semangat dakwah Islam melalui dunia seni peran. "Film ini menjadi perjuangan bersama-sama dalam menyampaikan nilai-nilai kebaikan dan persahabatan" ujar Sang Sutradara saat menghadiri acara Gala Premiere 5PM, yang bertempat di CGV Blitz Grand Indonesia, Jakarta Pusat (6 April 2018).

Mengisahkan ada lima cowok masa kini yang hatinya terpaut pada masjid, kisah cinta yang tak selalu diawal, tapi diawali semua dari masjid karena berkumpul dengan orang saleh.
Ada Budi (Aditya Surya Pratama) seorang akademisi pemburu beasiswa, Abian (Zikri Daulay) musisi sepi order yang jago ngaji, Usman (Zaky A. Riva'i) karyawan yang sibuk dengan cicilan bulanannya, Lukman (Ahmad Syarif) pengusaha yang lagi sibuk merintis bisnis laundry kiloan dan Gani (Faisal Azhar Harahap) pemilik kontrakan sekaligus menjadi bendahara masjid.

Original Soundtrack film 5PM Penjuru Masjid merupakan album yang telah diproduksi oleh Bedasinema Record. Dalam sebuah album tersebut berisi empat buah lagu yang dijadikan soundtrack film 5PM yaitu:
  1. Penjuru Masjid (Aditya Surya Pratama),
  2. Larilah Pada Allah (Teddy Snada), 
  3. Baiturrahman (Syakir Daulay),
  4. Ayo Ke Masjid (Cast 5PM).

Proses pembuatan film ini dilakukan di wilayah paling ujung barat pulau Sumatera, dengan pengambilan objek keindahan wisata di Aceh, yang memiliki 2 masjid bersejarah, yaitu Masjid Lampuuk dan Masjid Raya Baiturahman Banda Aceh, yang merupakan daerah yang gencarnya menegakkan aturan syariat Islam.

Selain itu, yang juga menarik dari film ini adalah semua konsep sampai produksi digarap dengan Islami, serta kisahnya mengutamakan ajaran Islam yang sesungguhnya. Hal itu dibuktikan dengan tidak ada bentuk kontak fisik apapun antara yang bukan muhrim selama proses produksi sampai adegan pemain.

“Pembuatan film 5 Penjuru Masjid ini merupakan salah satu satu upaya kami dalam dakwah islamiyah dan menginspirasi orang-orang yang lalai dalam hidupnya” tutur Izharul Haq (Produser Bedasinema Pictures). Ketika pada akhirnya karya kita itu diapresiasi, itulah bonusnya.



5PM akan tayang di bioskop-bioskop saat bulan Ramadhan nanti, tepatnya 17 Mei 2018 dan menjadi momentum terbaik untuk mengajak anak muda ketika sudah selesai menonton berfikiran untuk mampir ke masjid sebentar. Mereka mempunyai kesadaran sendiri ketika mendengar suara adzan berkumandang.(dL)

1 komentar:

  1. ISTERI yang solehah ialah mereka yang patuh kepada perintah Allah dan rasul-Nya serta taat kepada suami dan tidak sesekali membohonginya.

       Daripada Imam Ahmad dan Imam Muslim, daripada Ibnu Umar, Rasulullah saw bersabda yang bermaksud: “Bermula dunia ini ialah kesukaan dan keseronokan dan sebaik-baik kesukaan itu adalah wanita yang solehah.”


       Dalam hadis lain, Rasulullah bersabda: “Mahukah kamu, aku beritahu daripada hal sebaik-baik barang yang perlu disimpan oleh seseorang lelaki? Ia adalah isteri solehah. “Jika suami melihat kepadanya dia akan gembira; jika suami menyuruh sesuatu dia akan taati; dan jika suami tiada di rumah dia akan menjaga harta suaminya dan memelihara akan kehormatan dirinya.” (Hadis riwayat Ibnu Majah).
       Berbohong kepada suami adalah berdosa.Jika suami tidak reda dengan sikap pembohongan itu, akan kekal dosa isteri itu terhadap suaminya. Sabda Rasulullah yang bermaksud: “Aku melihat dalam neraka, tiba-tiba ramai antara ahlinya adalah wanita. Maka seorang wanita bertanya: “Mengapa ya Rasulullah?” “Rasulullah menjawab: “Mereka banyak bersumpah dan tidak berterima kasih kepada suaminya.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).

       Dalam hadis lain diterangkan daripada Ibnu Abbas, sesungguhnya seorang wanita daripada suku Khatam datang menemui Rasulullah dan bertanya: “Wahai Rasulullah, sampaikanlah kepadaku keterangan apa hak suami terhadap isteri?”
       “Baginda bersabda: “Sesungguhnya, hak suami terhadap isteri itu ialah jika suami menghendaki dirinya, sekalipun dia berada di atas kenderaan, dia tidak menolak dirinya untuk memenuhinya, dan hak suami atas isterinya iaitu isteri tidak boleh puasa sunat tanpa izin suaminya, dan jika dia terus melakukannya, maka ia hanya akan mendapatkan lapar dan dahaga dan tidak diterima puasanya itu, dan isteri itu juga tidak boleh keluar rumah tanpa izin suaminya, jika dia tetap keluar, maka malaikat langit, malaikat rahmat serta malaikat azab akan mengutuknya sampai dia pulang.” (Hadis riwayat Thabrani).

       Kecemburuan seorang suami terhadap isteri adalah fitrah yang dituntut oleh agama. Suami yang tidak cemburu dengan kemungkaran dilakukan isterinya, tergolong daripada kalangan dayus. Dayus ialah golongan yang dilaknat Allah dan diharamkan syurga ke atas mereka. Dalam bab ini, Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Kecemburuan itu termasuk sebahagian daripada iman, midzak (membenarkan lelaki lain ke dalam rumah (juga rumah tangga) kemudian dibiarkan bersama isterinya itu, termasuk sifat munafik.” (Hadis riwayat Bazar dan Baiha).

    BalasHapus